AL•LEGACIONS AL PLA TERRITORIAL PARCIAL DEL CAMP DE TARRAGONA
Des de la Regidoria del Medi Ambient de l’Ajuntament de Montblanc presentem els següents punts referents al anomenat municipi com a al•legacions al PTP del Camp de Tarragona considerats en dos blocs:
Sobre el creixement:
- En el Pla, Montblanc està definit com a municipi amb un creixement potenciat o estratègic; Segons la definició de Pla territorial, aquest són àrees amb bona connectivitat i disponibilitat de sòl. Montblanc és la capital política de la Conca de Barberà. La capital administrativa, judicial i sanitària són Valls, Tarragona i Reus. Lamentablement no hi ha una eficient connexió amb transport públic entre Montblanc i aquestes ciutats, cosa que determina la manca d’uns serveis mínims. Per tant, no entenem la potencialitat del creixement planejat, sense garantir les prestacions mínimes per la població actual.
- Cal apostar fort per unir la comarca amb les ciutats de les comarques properes amb transport públic amb una freqüència de pas útil per als usuaris (tipus rodalies), ja que aquest facilita la mobilitat de la totalitat de la població, cosa que no s’aconsegueix amb el transport privat.
Sobre les connexions viàries de la comarca
Segons les característiques de la comarca, considerem excessives les propostes de construcció de noves infrastructures viàries que fracturin més el territori, per tant les nostres propostes són:
- Només cal desdoblar els trams possibles de l’actual N-240 Montblanc – Lleida, i enllaçar l’autovia a l’autopista, alliberant el peatge
- Considerem necessàries les millores de les carreteres c14 i c37, com:
1- Circumval•lacions als municipis de la comarca
2- Eixamplament de carrils i construcció de vorals
3- Desdoblaments puntuals en llocs estratègics
En cap cas considerem necessàries la construcció d’autovies en aquestes carreteres
- Considerem necessàries les millores de les infrastructures ferroviàries, per garantir un transport regular i amb una freqüència raonable pel seu ús en el transport de persones i mercaderies.
- Cal unir la xarxa rodalies Tarragona (que actualment està planejat que finalitzi a Picamoixons) amb la Xarxa rodalies Lleida (que actualment està planejat que finalitzi a les Borges Blanques). Aquest punt estratègic hauria de trobar-se a la Conca de Barberà, a Montblanc o Vimbodí.
Sobre el Parc Natural de les Muntanyes de Prades i espais PEIN- Xarxa Natura 2000:
La Conca de Barberà, i en concret el terme municipal de Montblanc, aporta un gran pes en el sòl de protecció especial. Tot i així el PTCT no té en compte els següents aspectes:
- Les Muntanyes de Prades actualment estan declarades zona PEIN- Xarxa Natura 200 i PNIN de Poblet. Les dues zones properament han de ser declarades Parc Natural de les Muntanyes de Prades i Boscos de Poblet, i en cap moment no se’n fa referència. Pesem que hauria de constar com a futur projecte.
- L’existència d’aquests espais de protecció especial determina el disseny territorial en aquesta zona. Cara a la seva preservació és de vital importància la seva interconnexió per garantir la seva conservació en el futur, segons queda establert en les bases de connectivitat (DMA, 2006). Per aquest motiu es demana l’augment de la superfície i no la disminució del sòl de protecció especial, entre Montblanc i l’Espluga de Francolí, que ha de realitzar la funció d’autèntic corredor entre les Muntanyes de Prades i tota la plana de la Conca de Barberà i altres zones de protecció. Ja que al igual a que el Terme Municipal de Montblanc té un percentatge important com a sòl de protecció especial, té quantitat d’infrastructures viàries i d’àries especialitzades com a industrials i/o logístiques provocant una dissecció longitudinal de la Conca de Barberà.
- A la zona PEIN del Tossal Gros, cal tenir en consideració que és una zona d’alt valor naturalístic. En aquest espai viuen espècies tant emblemàtiques com l’àliga cua barrada, tractada com a espècie amb diferents graus de protecció (CITES, Conveni de Berna, de Bonn, Directiva 79/409/CEE, Reial Decret 439/1990, Decret 148/1992, Llei 22/2003).
Sota aquest argument, cal vetar totalment la implantació del futur Parc eòlic de la Serra Voltonera, a instal•lar-se entre el terme municipal de Montblanc i el de Figuerola.
Sobre protecció de zones pròximes als canals fluvials:
El PTCT dona una importància al reforçament en la protecció a les zones fluvials, filosofia que ja fa anys que l’Ajuntament de Montblanc, l’Agència Catalana de l’Aigua i el Ministerio de Medioambiente, estem treballant en aquest sentit, invertint i duent a terme importants projectes de recuperació ecològica i social d’aquests espais. Seguint aquest criteri, sol•licitem la qualificació de “sòl de protecció especial” en les àries properes als rius Francolí i Anguera, en una superfície suficient per frenar tant les afectacions directes com els resultants de l’efecte vora (definit en aquest cas com l’efecte de degradació del límit d’una zona protegida en contacte per una àrea industrial i corredors d’infrastructures) . En concret en les següents zones:
- Zona situada al nord del poble de Montblanc, que actualment està proposada com a ús industrial i/o logístic.
- Zona situada al Sud-est del poble de Montblanc, entre la futura A-27, la C-14 i la carretera d’entrada a Montblanc provenint de l’actual N-240, i que el en projecte actual està proposada com a ús industrial i/o logístic.
- Riu Anguera, actualment proposada com a sòl de preservació de corredors d’infrastructures.
Ignasi Cid Dorronsoro
Regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Montblanc
Des de la Regidoria del Medi Ambient de l’Ajuntament de Montblanc presentem els següents punts referents al anomenat municipi com a al•legacions al PTP del Camp de Tarragona considerats en dos blocs:
Sobre el creixement:
- En el Pla, Montblanc està definit com a municipi amb un creixement potenciat o estratègic; Segons la definició de Pla territorial, aquest són àrees amb bona connectivitat i disponibilitat de sòl. Montblanc és la capital política de la Conca de Barberà. La capital administrativa, judicial i sanitària són Valls, Tarragona i Reus. Lamentablement no hi ha una eficient connexió amb transport públic entre Montblanc i aquestes ciutats, cosa que determina la manca d’uns serveis mínims. Per tant, no entenem la potencialitat del creixement planejat, sense garantir les prestacions mínimes per la població actual.
- Cal apostar fort per unir la comarca amb les ciutats de les comarques properes amb transport públic amb una freqüència de pas útil per als usuaris (tipus rodalies), ja que aquest facilita la mobilitat de la totalitat de la població, cosa que no s’aconsegueix amb el transport privat.
Sobre les connexions viàries de la comarca
Segons les característiques de la comarca, considerem excessives les propostes de construcció de noves infrastructures viàries que fracturin més el territori, per tant les nostres propostes són:
- Només cal desdoblar els trams possibles de l’actual N-240 Montblanc – Lleida, i enllaçar l’autovia a l’autopista, alliberant el peatge
- Considerem necessàries les millores de les carreteres c14 i c37, com:
1- Circumval•lacions als municipis de la comarca
2- Eixamplament de carrils i construcció de vorals
3- Desdoblaments puntuals en llocs estratègics
En cap cas considerem necessàries la construcció d’autovies en aquestes carreteres
- Considerem necessàries les millores de les infrastructures ferroviàries, per garantir un transport regular i amb una freqüència raonable pel seu ús en el transport de persones i mercaderies.
- Cal unir la xarxa rodalies Tarragona (que actualment està planejat que finalitzi a Picamoixons) amb la Xarxa rodalies Lleida (que actualment està planejat que finalitzi a les Borges Blanques). Aquest punt estratègic hauria de trobar-se a la Conca de Barberà, a Montblanc o Vimbodí.
Sobre el Parc Natural de les Muntanyes de Prades i espais PEIN- Xarxa Natura 2000:
La Conca de Barberà, i en concret el terme municipal de Montblanc, aporta un gran pes en el sòl de protecció especial. Tot i així el PTCT no té en compte els següents aspectes:
- Les Muntanyes de Prades actualment estan declarades zona PEIN- Xarxa Natura 200 i PNIN de Poblet. Les dues zones properament han de ser declarades Parc Natural de les Muntanyes de Prades i Boscos de Poblet, i en cap moment no se’n fa referència. Pesem que hauria de constar com a futur projecte.
- L’existència d’aquests espais de protecció especial determina el disseny territorial en aquesta zona. Cara a la seva preservació és de vital importància la seva interconnexió per garantir la seva conservació en el futur, segons queda establert en les bases de connectivitat (DMA, 2006). Per aquest motiu es demana l’augment de la superfície i no la disminució del sòl de protecció especial, entre Montblanc i l’Espluga de Francolí, que ha de realitzar la funció d’autèntic corredor entre les Muntanyes de Prades i tota la plana de la Conca de Barberà i altres zones de protecció. Ja que al igual a que el Terme Municipal de Montblanc té un percentatge important com a sòl de protecció especial, té quantitat d’infrastructures viàries i d’àries especialitzades com a industrials i/o logístiques provocant una dissecció longitudinal de la Conca de Barberà.
- A la zona PEIN del Tossal Gros, cal tenir en consideració que és una zona d’alt valor naturalístic. En aquest espai viuen espècies tant emblemàtiques com l’àliga cua barrada, tractada com a espècie amb diferents graus de protecció (CITES, Conveni de Berna, de Bonn, Directiva 79/409/CEE, Reial Decret 439/1990, Decret 148/1992, Llei 22/2003).
Sota aquest argument, cal vetar totalment la implantació del futur Parc eòlic de la Serra Voltonera, a instal•lar-se entre el terme municipal de Montblanc i el de Figuerola.
Sobre protecció de zones pròximes als canals fluvials:
El PTCT dona una importància al reforçament en la protecció a les zones fluvials, filosofia que ja fa anys que l’Ajuntament de Montblanc, l’Agència Catalana de l’Aigua i el Ministerio de Medioambiente, estem treballant en aquest sentit, invertint i duent a terme importants projectes de recuperació ecològica i social d’aquests espais. Seguint aquest criteri, sol•licitem la qualificació de “sòl de protecció especial” en les àries properes als rius Francolí i Anguera, en una superfície suficient per frenar tant les afectacions directes com els resultants de l’efecte vora (definit en aquest cas com l’efecte de degradació del límit d’una zona protegida en contacte per una àrea industrial i corredors d’infrastructures) . En concret en les següents zones:
- Zona situada al nord del poble de Montblanc, que actualment està proposada com a ús industrial i/o logístic.
- Zona situada al Sud-est del poble de Montblanc, entre la futura A-27, la C-14 i la carretera d’entrada a Montblanc provenint de l’actual N-240, i que el en projecte actual està proposada com a ús industrial i/o logístic.
- Riu Anguera, actualment proposada com a sòl de preservació de corredors d’infrastructures.
Ignasi Cid Dorronsoro
Regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Montblanc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada